Young Scientist Contest: Pedagogical Action by the AEFE

Samedi 13 mai 2017
Campus des sciences humaines

Young Scientist Contest: Pedagogical Action by the AEFE

11 institutions in the network of French institutions have involved EB8 and/or EB9 students in the first edition of the Young Scientist Competition (more than 500 students) which focused on the UNESCO theme: “Sciences for Sustainable Development”. This Pilot Pedagogical Action (APP) of the Agency for French Teaching Abroad (AEFE) sponsored by the Banque Libano-Française, was carried by the Lycée Verdun and copied by the Grand Lycée Franco-Libanais, in partnership with the Institut Français (IF), the CEEDD Chair and the newspaper L'Orientle- Jour. This competition consisted of a written test based on a selection of resources provided to students by the project partners, including two conferences led by trainers from the CEEDD Chair: Dr. Rouba Reaidy, who asked in her presentation about the links between science and sustainable development, and Dr. Rita El-Hajj Sawaya, whose presentation focused on the “why” and “how” of sustainable development. The competition was concluded with a prize-giving ceremony for the winners at the Grand Lycée Francolibanais on 13 May 2017. The 2nd edition (2017-2018) of the Concours du Jeune Scientifique is currently being designed in close collaboration with the CEEDD Chair in order to integrate other pedagogical dimensions.

Concours du jeune scientifique: Action pédagogique de l’AEFE

11 établissements du réseau des établissements  à programme français ont fait participer des élèves d’EB8 et/ou d’EB9 à la première édition du Concours du Jeune Scientifique (plus de 500 élèves) qui a eu pour sujet le thème UNESCO : « Les Sciences au service du Développement Durable ». Cette Action Pédagogique Pilote (APP) de l’Agence pour l’Enseignement Français à l’Étranger (AEFE) sponsorisée par la Banque Libano-Française, a été portée par le lycée Verdun et copilotée par le Grand Lycée Franco-Libanais, en partenariat avec l’Institut Français (IF), la Chaire CEEDD et le journal L’Orientle- Jour. Ce concours a consisté en une épreuve écrite basée sur un florilège de ressources fournies aux élèves par les partenaires du projet, dont deux conférences animées par des formatrices de la Chaire CEEDD : Dr Rouba Reaidy, qui s’est interrogée dans sa présentation sur les liens entre les sciences et le développement durable, et Dr Rita El-Hajj Sawaya, dont la présentation a mis l’accent sur le « pourquoi » et le « comment » du développement durable. Ce concours a été clôturé par une cérémonie de remise des prix aux lauréats au grand lycée francolibanais, en date du 13 mai 2017. La 2e Edition (2017-2018) du Concours du Jeune Scientifique est actuellement en cours de conception en étroite collaboration avec la Chaire CEEDD afin d’y intégrer d’autres dimensions pédagogiques.