Sustainable universities: Tethys Euro-Mediterranean Network

Universités durables: Réseau euro-méditerranéen Téthys
mercredi 11 et jeudi 12 avril 2018

Sustainable universities: Tethys Euro-Mediterranean Network

Today’s world has entered the 21st century with its new challenges, environmental crises and societal changes. In order to meet these challenges, universities, a place of innovation, research and education, must, through the UN Sustainable Development Goals, be at the forefront of the societal evolution currently observed, and to initiate an approach to the emergence of new societies based on sustainable responses.

In this context and in the framework of its international cooperation, the CEEDD Chair participated, through its holder Dr Fadi El Hage, in the coordination meeting of a European project to create a Mediterranean network of sustainable universities, in partnership with the University of Aix-ProvenceMarseille, Wednesday 11 and Thursday 12 April 2018 in Malta. The aim of this project is to strengthen inter-university exchanges and cooperation in order to establish internal sustainable management policies, integrate sustainable development into university training and encourage research andaction in partnership with territorial actors to achieve the Sustainable Development Goals. The aim is to develop a repository of green universities; and this project is currently being prepared by both partners.

Universités durables: Réseau euro-méditerranéen Téthys

Le monde actuel est entré dans le XXIème siècle avec ses nouveaux défis, ses crises environnementales et ses mutations sociétales. Afin répondre à ces enjeux, les universités, lieu d’innovation, de recherche et d’éducation, se doivent, à travers les objectifs du développement durable de l’ONU, d’être à la pointe de l’évolution sociétale actuellement observée, et d’initier une démarche pour faire émerger de nouvelles sociétés basées sur des réponses durables.

Dans ce contexte et dans le cadre de ses coopérations internationales, la Chaire CEEDD a participé, via son titulaire Pr Fadi El Hage, à la réunion de coordination d’un projet européen de création d’un réseau méditerranéen d’universités durables, en partenariat avec l’université Aix-Marseille, le mercredi 11 et le jeudi 12 avril 2018 à Malte. Ce projet se donne pour objectif de renforcer les échanges et la coopération interuniversitaires afin d'instaurer des politiques internes de gestion durable, d’intégrer le développement durable dans les formations universitaires et d’encourager la recherche-action en partenariat avec les acteurs territoriaux pour la réalisation des objectifs du développement durable. Le but est d’élaborer un référentiel des universités vertes ; et ce projet est actuellement en cours de préparation, par les deux partenaires.