Environment, Culture and Art: Participation in the USJ Cultural Weeks

Vendredi 16 Mars 2018
Collaborateurs

Environment, Culture and Art: Participation in the USJ Cultural Weeks

As part of the USJ’s cultural activities, the Student Life Department organized cultural weeks at all University campuses during the months of March and April 2018. These weeks were animated by singing, theatre, literary cafés, piano performances, exhibitions, as well as other types of cultural activities.

The CEEDD Chair was invited to participate in this initiative, by setting up an awareness-raising stand highlighting the link between the environment, art and culture, at all USJ campuses.

Ms Lory Vartanian (Project Manager at the CEEDD) and Ms Carla Guillaume (Trainer at the CEEDD) represented the Chair during these weeks to raise students' awareness about the theme «Environment, culture and art».  To do this, paintings, sculptures, works of art, literary texts and videos, closely linked to this theme, were exhibited and explained.

Art can be seen as limiting the harmony between Man and Nature. If art and nature both appear to be creations in the eyes of scientists, a big difference separates them: Man creates art, while nature creates itself. Thus, art, as a creation, is the contribution of an artificial element, created from scratch by Man, in Nature.

Environnement, Culture et Art: Participation aux semaines culturelles de l’USJ

Dans le cadre des activités culturelles de l’USJ, le service de la vie étudiante a organisé des semaines culturelles au sein de tous les campus de l’Université durant les mois de mars et d’avril 2018. Ces semaines étaient animées par des ateliers de chant, de théâtre, de cafés littéraires, de spectacles de piano, d’expositions, ainsi que d’autres types d’activités culturelles.

La Chaire CEEDD a été sollicitée pour participer à cette initiative, en montant un stand de sensibilisation mettant en exergue le lien entre l’environnement, l’art et la culture, au sein de tous les campus de l’USJ.

Mlle Lory Vartanian (chef de projets au sein de la CEEDD) et Mlle Carla Guillaume (formatrice au sein de la CEEDD) ont représenté la Chaire durant ces semaines pour sensibiliser les étudiants autour de la thématique « Environnement, culture et art ».  Pour ce faire, des peintures, des sculptures, des œuvres d’art, des textes littéraires et des vidéos, étroitement liés à cette thématique, ont été exposés et expliqués.

L’art peut être perçu comme limite à l’harmonie entre l’Homme et la Nature. Si l’art et la nature paraissent tous deux être des créations aux yeux des scientifiques, une grande différence les sépare : l’Homme crée l’art, tandis que la nature se crée d’elle-même. Ainsi, l’art, en tant que création, est l’apport d’un élément artificiel, créé de toutes pièces par l’Homme, dans la Nature.