Sustainable Development Education: ESPE International Francophone Symposium

Éducation au Développement Durable: Colloque international francophone de l’ESPE
Mardi 11 avril 2017

Sustainable Development Education: ESPE International Francophone Symposium

It is under this title that was organized the international Francophone colloquium of the ESPE (École Supérieure du Professorat et de l'Éducation/ Université Clermont- Auvergne), on Tuesday 11 and Wednesday 12 April 2017. Our CEEDD Chair, represented by its holder, Professor Fadi El Hage, participated. The aim of the symposium was to highlight the tools, practices, and new approaches to training and education for sustainable development, as well as to define the place of education in the societal transition. Acting in the “Tools and practices in the field of training”, Professor El Hage presented an oral communication based on the pedagogy of interdisciplinary projects as an unavoidable tool in eco-education and training.citizenship and sustainable development. In his presentation, the holder of the Chair gave an account of the importance of integrating the pedagogy of interdisciplinary projects, in connection with society, into the training curricula of teachers and actors involved in this education. He asked about innovation in traditional pedagogies aimed at training people in eco-citizenship and sustainable development, and about the active methods underlying the interdisciplinary approach to skills development in the 21st century.

C’est sous cet intitulé qu’a été organisé le colloque international francophone de l’ESPE (École Supérieure du Professorat et de l’Éducation / Université Clermont- Auvergne), les mardi 11 et mercredi 12 avril 2017. Notre Chaire CEEDD, représentée par son titulaire, Pr Fadi El Hage, y a participé. Ce colloque avait pour objectif de mettre en exergue les outils, les pratiques, et les nouvelles approches en formation et en éducation au développement durable ainsi que de définir la place de l’éducation dans la transition sociétale. Intervenant dans l’axe « Outils et pratiques dans le champ de la formation », Pr El Hage a présenté une communication orale articulée autour de la pédagogie de projets interdisciplinaires comme outil inéluctable dans la formation et l’éducation à l’éco-citoyenneté et au développement durable. Dans sa présentation, le titulaire de la Chaire a rendu compte de l’importance de l’intégration de la pédagogie de projets interdisciplinaires, en lien avec la société, dans les curricula de formation des enseignants et des acteurs impliqués dans cette éducation. Il s’est interrogé sur l’innovation dans les pédagogies traditionnelles visant à former les individus à l’éco-citoyenneté et au développement durable, et sur les méthodes actives que sous-tend l’approche interdisciplinaire pour le développement des compétences du XXIe siècle.