A Lebanese Lithotheque 1: Strengthening Eco-citizen Capacities

Une Lithothèque Libanaise 1: Renforcement des capacités éco-citoyennes
Lundi 21 March 2016

A Lebanese Lithotheque 1: Strengthening Eco-citizen Capacities

As part of its research activities, the Chair also launched, in 2016-2017, a project entitled “Strengthening eco-citizen capacities through sustainable development education, via a Lebanese litholibrary”.

The objectives of this action research project are:

a. Identification of sites with specific geological and environmental assets that
require valorization or preservation in the Central Békaa region (Zahle District), and the creation of a database collecting topographical, geological and hydrological inventories, ecological, etc. on the basis of bibliographical reviews and field surveys at each site studied.

b. Awareness of sustainable development through meetings and workshops organised with local actors in the regions concerned (municipalities, schools, citizens): to present the research results; explain the importance of the natural assets of the regions concerned and explain the risks to which they are subject, in particular as a result of human action. It is also a question of meeting challenges, notably through the proposal of projects that respect socio-economic and economic factors, and of underlining the common interest in the preservation of natural resources.

c. Establishment of a litholibrary: an online platform that, on the one hand, houses the database (results of work and meetings with scientific, photographic, and cartographic information - geological, hydrogeological, geomorphological) to make the sites studied known to a wider target audience and to establish a sustainable development approach by encouraging citizens to conserve the natural heritage of their regions) and, on the other hand, will serve as:

• a technical tool made available to central and regional authorities.
  • an educational tool that helps teachers and academics.
  • a tool for sustainable development education.

A scientific committee of the project was established. The start of activities planned for September 2017.

Une Lithothèque Libanaise 1: Renforcement des capacités éco-citoyennes

Dans le cadre de ses activités de recherche, la Chaire a également lancé, en 2016-2017, un projet de « Renforcement des capacités éco-citoyennes par l’éducation au développement durable, via une lithothèque libanaise ».

Ce projet de recherche-action se donne pour objectifs :

a. Identification des sites présentant des atouts géologiques et environnementaux particuliers qui
nécessitent une valorisation ou une préservation dans la région de la Békaa centrale (Caza de Zahlé), et création d’une base de données recueillant des inventaires topographiques, géologiques, hydrologiques, écologiques, etc. sur base de revues bibliographiques et d’enquêtes de terrain sur chaque site étudié.

b. Sensibilisation au développement durable àtravers des réunions et des ateliers de travail organisés avec les acteurs locaux des régions concernées (municipalités, écoles, citoyens) : exposer les résultats de recherche ; expliquer l’importance des atouts naturels dont sont dotées les régions concernées et expliquer les risques auxquels elles sont soumises, notamment suite à l’action anthropique. Il s’agit aussi de relever des défis notamment à travers la proposition de projets qui respectent les facteurs socio-environnementaux et économiques, et de souligner l’intérêt commun dans la préservation des ressources naturelles.

c. Mise en place d’une lithothèque : une plateforme en ligne qui, d’un côté, loge la base de données (résultats des travaux et des réunions avec des informations scientifiques, photographiques, et cartographiques - géologiques, hydrogéologiques, géomorphologiques) permettant de faire connaître les sites étudiés à un plus grand public cible et d’instaurer une démarche de développement durable via l’incitation des citoyens à conserver le patrimoine naturel de leurs régions) et, d’un autre côté, servira comme :

• un outil technique mis à la disposition des autorités centrales et régionales.
  • un outil pédagogique qui vient en aide aux enseignants et aux universitaires.
  • un outil pour l’éducation au développement durable.

Un comité scientifique du projet a été constitué. Le démarrage des activités prévu pour septembre 2017.