Sustainable Rural Development: Training of the LWIS CIS Community

Développement Rural durable: Formation de la communauté du collège LWIS CIS
Vendredi 14 juin 2019

Sustainable Rural Development: Training of the LWIS CIS Community

“Sustainable living” is the title of the project launched by the LWIS City International School for the 2018-2019 school year, with students from grades 6 to 1.

Our Chair has been requested as part of this initiative to support teachers in the implementation of this project which aims to highlight environmental assets, socio-economic and economic development of marginalized villages in Lebanon, in order to rethink their rural development models and to propose viable and sustainable socio-economic alternatives to their local communities. The aim is to make students aware of Lebanon and to engage them in a reflexive approach allowing them to propose concrete ideas that can contribute to the sustainable economic development of these rural villages. In this sense, the students of each level were invited to spend a weekend in a village in Lebanon (Sir El Donnieh, Ghineh, Bqaa Sefrine, Alma el Chaeb, Rachaya el Wadi, etc.). A total of 26 villages covering all corners of the Lebanese territory were criss-crossed by 19 groups of students. In this context, the CEEDD Chair organised a first training of teachers in the complementary and secondary cycles in the concepts of sustainable rural development and in the techniques of accompaniment of students in the field. This training was followed by an intervention around the environmental and cultural assets of Lebanon, especially those of marginalized villages, with all the students involved in this project.

In addition, trainers from the Chair supported teachers in all stages of the project, including: preparation of field visits (field sheets, questionnaires and interview guides, etc.) the analysis of the data collected by village (summary grid); the compilation of concept notes describing the project proposed by village in order to boost its local economy; and the production of communication materials relating to each village visited (flyers, brochures, etc.).

A closing ceremony of the project, held at the school on 14 June 2019, allowed students to present their work in the presence of their parents and the educational community.

Développement Rural durable: Formation de la communauté du collège LWIS CIS

« Sustainable living » est l’intitulé du projet lancé par l’école LWIS City International School pour l’année scolaire 2018-2019, auprès des élèves des classes de 6e jusqu’aux classes de 1ère.

Notre Chaire a été sollicitée dans le cadre de cette initiative pour accompagner les enseignants dans la mise en œuvre de ce projet qui vise à mettre en exergue les atouts environnementaux, socio-culturels et économiques des villages marginalisés du Liban, afin de repenser leurs modèles de développement rural et de proposer des alternatives socio-économiques viables et durables à leurs communautés locales. L’objectif étant de faire connaître le Liban aux élèves et de les engager dans une démarche réflexive leur permettant de proposer des idées concrètes pouvant contribuer au développement économique durable de ces villages ruraux.  Dans ce sens, les élèves de chaque niveau ont été invités à passer un weekend dans un village du Liban (Sir El Donnieh, Ghineh, Bqaa Sefrine, Alma el Chaeb, Rachaya el Wadi, etc.). Au total, 26 villages couvrants tous les coins du territoire libanais, ont été sillonnés par 19 groupes d’élèves. Dans ce contexte, la Chaire CEEDD a organisé une première formation des enseignants des cycles complémentaire et secondaire aux concepts de développement rural durable et aux techniques d’accompagnement des élèves sur le terrain. Cette formation a été suivie par une intervention autour des atouts environnementaux et culturels du Liban, notamment ceux des villages marginalisés, auprès de tous les élèves impliqués dans ce projet.

Par ailleurs, des formateurs de la Chaire ont accompagné les enseignants dans toutes les étapes inhérentes au projet, notamment : la préparation des visites de terrain (fiches de terrains, questionnaires et guides d’entretien, etc.) ; le dépouillement des données recueillies par village (grille de synthèse) ; le montage de notes de concepts décrivant le projet proposé par village en vue de booster son économie locale ; et la production de matériels de communication relatifs à chaque village visité (flyers, brochures, etc.).

Une cérémonie de clôture du projet, organisée au sein de l’école le 14 juin 2019, a permis aux élèves d’exposer leurs travaux en présence de leurs parents et de la communauté éducative.